dinsdag 6 februari 2018

20:00 uur
Locatie:
 Kapel Sint Jansklooster

Het vervolg van de relatie tussen het verloren gegane dorpje Beulake en de Hervormde Gemeente Vollenhove

Beulake heeft ooit gelegen in de plas water die we nu de Beulakerwiede noemen. Het dorpje is door enkele stormen verwoest en bijna geheel weggevaagd. De Herv. Gemeente van Beulake is ontstaan uit de Hervormde Gemeente van Vollenhove. Indertijd was het een soort deelgemeente van Hervormd Vollenhove. Daarom is de geschiedenis van de kerk van Beulake een onderdeel van de geschiedenis van de kerkelijke gemeente van Vollenhove. Voor veel gemeenteleden en mensen met historische interesse is dit interessant.
Harm Stam, die zich al jaren heeft verdiept in de geschiedenis van Beulake heeft in 2017 met verve gesproken over het ontstaan van het dorp en hoe de relatie was tussen de beide kerkenraden van Vollenhove en Beulake.  De lezing is door velen gemist en er is gevraagd of deze lezing nogmaals gegeven kan worden.
Daarom wordt over het vergane dorpje Beulake nogmaals een lezing gegeven in de Kapel. Het is natuurlijk altijd leuk om over dat grotendeels onbekende geheimzinnige dorpje iets meer te weten. Wanneer is het dorpje ontstaan en waarom? Wanneer is het vergaan en welke gebeurtenissen lagen daaraan ten grondslag? Hoe leefden ze en wat hield ze zoal bezig. Duidelijk is dat er een koele relatie was met de Hervormde Gemeente van Vollenhove en Beulake.
Waarom was die relatie zo stroef?
Hierover zal de lezing grotendeels gaan waarbij de gehele periode van Beulake zal worden belicht.
Opnieuw zullen we kopieën te zien krijgen van kerkenraadsvergaderingen, doop- en trouwboeken. In de boeken komen we verschillende achternamen tegen van families die nog steeds in onze omgeving woonachtig zijn.  Verder kunnen we oude scherven bewonderen van gerei dat is opgedoken uit de
Beulakerwiede. Iedereen is van harte welkom

Waar:              de Kapel
Wanneer:        dinsdag 6 februari 2018