Orgel Orgel

A.NIJSSE-ORGEL ( 2012 )

Het orgel in de Kleine- of Mariakerk te Vollenhove was in eerste   aanleg een huisorgel, geschonken door burgemeester Jacobsen in 1849. In 1854 verving C.F.A. Naber vrijwel al het pijpwerk. In 1918 plaatste Sanders het orgel in de Gereformeerde Kerk aan de Kerkstraat en verving de Trompet van Naber door een Bourdon 16’ en een Viola 8’. In 1962 werd dit orgel omgebouwd door R. Kamp uit Zwolle tot een tweeklaviers instrument, waarbij enkele nieuwe registers werden toegevoegd. In 1981 werd dit instrument teruggeplaatst in de Kleine- of Mariakerk door Kaat & Tijhuis uit Kampen. In 2012 vond een grote ombouw plaats, waarbij tractuur, windvoorziening en delen van de kas nieuw werden gemaakt. Dit werd gedaan door fa. A. Nijsse uit Oud-Sabbinge.

Dispositie:

Hoofdwerk Nevenwerk Pedaal
Prestant     8'n Gedekte fluit      8' Subbas           16'
Bourdon    16's Viola di Gamba  8's Prestant           8'
Holpijp        8'n Roerfluit             4' Fagot              16'
Octaaf        4'n Quintfluit            3'
Quint          3'n Gemshoorn        2'k Klavierkoppel
Fluit            4'n Terts                   1 3/5'k Koppel Ped.- Hoofdwerk
Octaaf         2'n Dulciaan             8' Koppel Ped.- Nevenwerk
Mixtuur       III-IV   Tremulant

n: Naber 1854, s: Sanders 1918, k: Kamp 1962

Het overige pijpwerk is door Nijsse geplaatst in 2012, waarbij gebruik werd gemaakt van bestaand pijpwerk van de orgelbouwers Elbertse, Verschueren en