Onze predikant Onze predikant

Onze predikant

Ik ben de predikant van de Mariakerk. Je kunt me altijd benaderen voor kennismaking of vragen. Ik leid zondagse kerkdiensten en ga voor in trouwdiensten en rouwdiensten. Veel minder zichtbaar, maar zeker niet minder belangrijk, is dat ik ook mensen opzoek. Vind je het fijn om me te spreken, geef dat dan even aan. In de gemeente hebben we het zo geregeld dat we ook signalen voor elkaar kunnen doorgeven.
Als dominee ben ik samen met de ouderlingen verantwoordelijk voor het pastoraat in de gemeente (het omzien naar elkaar). Daarnaast ben ik o.a. betrokken bij de catechese (het leren over geloof), de diaconie (mensen helpen die in de knel komen), Vorming en Toerusting (thema-avonden en kringen). Om samen met de kerkenraad aan de gemeente leiding te geven ben ik ook regelmatig aan het vergaderen. En je leest van mij in het kerkblad ‘Het Kerkportaal’. Als je vanwege verdrietige of blijde omstandigheden daarin genoemd wilt worden, hoor ik het graag.

Contactgegevens:
Ik ben voor 60% aangesteld, en ben (zoveel mogelijk) op vaste dagen bezig voor de gemeente: maandag, dinsdag en donderdag. Via de mail ben ik bereikbaar op  predikant@maria-kerk.nl
Telefonisch via: 06-
53203778. Spreek de voicemail in als je graag door mij wilt worden teruggebeld. Mijn adres is: Voorpoort 21, 8325 CL Vollenhove.

Wie ben ik?
Ik ben Marijn Rohaan. Ik kom van geboorte uit de Achterhoek en ben getrouwd met Hans Bisperink. Samen hebben we een dochter en een zoon.
Ik heb theologie gestudeerd aan de Protestantse Theologische Universiteit Kampen. Tijdens mijn studie heb ik me veel bezig gehouden met ethiek. Binnen de cursus Theologie voor Gemeenteleden in Kampen geef ik sinds kort weer het vak ethiek, en daar geniet ik erg van.
Na mijn studie heb ik eerst als jongerenpastor gewerkt in de Protestantse Gemeente Steenwijk. In 2013 ben ik naar Vollenhove gekomen en bevestigd als predikant in de Mariakerk. Het mooie van het predikant is dat je namens God er mag zijn voor mensen. Op bijzondere momenten ben je betrokken bij het leven van mensen: geboorte, overlijden, ziekte en zorg.
Voor mij is het geloof de basis van mijn leven, de grond waarop ik sta. Ik haal steun uit mijn geloof en het geeft me richting in het leven. Ik vind het belangrijk dat geloof gaat over het alledaagse leven. Het heeft betekenis voor nu, en niet alleen voor het leven na dit leven. Maar geloven is niet alleen maar ‘fijn’. De Bijbel is ook vaak kritisch en tegendraads. En God geeft ons een opdracht om er te zijn voor de wereld en de mensen, en Gods liefde uit te delen. Dat is niet altijd gemakkelijk!
Predikant zijn in een tijd waarin kerk en geloof niet meer vanzelfsprekend zijn, is zoeken naar manieren om geloof en mensen te verbinden. Ook in de kerk zoeken we naar goede manieren om kerk te zijn. Oude vormen spreken niet zomaar meer aan. Het is schipperen tussen oude tradities die hun waarde hebben bewezen, en nieuwe vormen en ideeën. In de Mariakerk zijn we het wel eens over wat belangrijk is. God en Jezus zijn Heilig. De ‘vorm’ en de manier waarop we gemeente zijn, moet daaraan dienstbaar zijn. Samen zoeken we naar hoe we kerk zijn, en hoe verschillende generaties elkaar kunnen vinden. Zoek jij met ons mee?